logo
Hibabejelentés
Hibabejelentés
Hírek

Fontos információk csalási kísérletekről

Az elmúlt időszakban üzleti ügyfeleinket számos alkalommal keresték meg csalók. Annak érdekében, hogy ezeket a megkereséseket ügyfeleink azonnal felismerhessék, és ne essenek áldozatául a csalóknak, a legfontosabb tudnivalókról az alábbi tájékoztatást adjuk.

Hogyan ismerhetők fel a csalási kísérletek?

A hamis, csalóktól érkező e-mailek rengeteg felismerhető hibát rejthetnek, érdemes az alábbiakra figyelni:

  • A levél formai és nyelvtani helyesírási hibákat tartalmazhat, illetve magyartalan mondatok találhatók benne.
  • Gyanús feladótól érkezik az üzenet. Ebben az esetben érdemes ellenőrizni a feladó nevét (a cím fölé vitt kurzorral látszik, ha a feladó neve mögött más, valótlan cím szerepel).
  • Valótlan előzményre hivatkozik.
  • Bizalmas tájékoztatást, szerződéses adatokra vonatkozó információkat kér.
  • Visszautasíthatatlan ajánlatról szól, sürgető hangvételű, igen rövid határidőt tartalmaz.

Milyen módon keresik meg ügyfeleinket az MVM Next nevében a csalók?

  • Az MVM Next nevében villamosenergia- és földgáz-ártámogatás lehetőségét vagy bizonyos termékek megvásárlását ajánlják fel az ügyfeleknek.
  • A folyamatot egy látszólag hivatalos nyomtatvány kitöltésével lehet elindítani, igen rövid határidővel, és a hivatalos eljárás látszatának fenntartásával szerződéses adatok megszerzésére irányul. Ebben olyan szerződéses adatok megadását kérik, amelyek az energiakereskedő rendelkezésére kell, hogy álljanak.
  • Az ajánlatban szereplő összeg felét előre kérik elutalni, viszonylag rövid, 1-2 napos határidővel.
  • A levél feladója megtévesztően hasonlít az MVM Next hivatalos email címére (mvm-next@mvmnext.eu).
  • A címzett általában info@ e-mail-című.
  • A díjbekérőn feltüntetett számlaszám nem egyezik az MVM Next bankszámlaszámával.
  • A levélben elutasítják a telefonos egyeztetés lehetőségét, illetőleg nem az MVM-hez köthető telefonszámot adnak meg elérhetőségként (pl. +36 30 561 7426).
  • Adott levélváltáson belül gyakran változik az ügyintéző személye.

Mitől egyedi az MVM Nexttől érkező ajánlat?

Cégünk nem küld támogatásra való felhívást, a különféle támogatásokról ügyfeleink Magyarország kormányának weboldalán (kormany.hu), illetve cégünk weboldalán (www.mvmenergiakereskedo.hu) tudnak tájékozódni.

Emellett figyelemmel kísérjük, hogy mikor járnak le ügyfeleink energiaszerződései. A szerződés megújítására vonatkozó ajánlatot minden esetben a rendszerünkben rögzített kapcsolattartó részére küldjük el e-mailben, pdf csatolmányként, amely több oldalas dokumentum, szkennelt képaláírással ellátva.

Az ajánlat vagy villamos energiára vagy földgázra vonatkozik, egy dokumentumon belül mindkét energianemre nem küldünk ajánlatot. Ugyanígy nem küldünk előlegbekérőt, hiszen a számlákat minden esetben az adott elszámolási időszak végén küldjük el ügyfeleinknek, kivéve, ha a már megkötött szerződésük ettől eltérő módon rendelkezik, amely esetben egyértelmű hivatkozást fog találni pl. a meglévő szerződése számára.

Az ajánlat kötelező tartalmi elemei: 

  • szerződéses időszak;
  • szerződéses ár;
  • elérhetőségeink;
  • műszaki adatok (POD, felhasználási hely cím)
  • együttes, cégszerű aláírás.

Amennyiben bizonytalan abban, hogy valós ajánlatot kapott-e, hívja ügyfélmenedzserét bizalommal.

Miről ismerhetők fel az MVM Next számlák?

  • Elektronikus villamosenergia-számla esetén az ügyfél értesítést kap, hogy elkészült az e-számlája, amit a szolgáltató oldalára belépve megtekinthet. Földgáz esetében vagy csak értesítést kap, vagy pdf-ben is megkapja a számláját.
  • Az értesítő levél feladója az MVM Next online ügyfélszolgálat, vagy az az e-számla szolgáltató, ahova korábban regisztrált. Itt mindenképpen ajánlatos ellenőrizni a cím valódiságát: mvmfoldgazkkv@mvm.hu földgázszámlák esetében, illetve ertekesites.ugyfelszolgalat@mvm.hu az áramszámlákon.

Hogyan kerülhet az e-mail-címe a csalók birtokába?

Sajnos ennek számos módja lehet. A leggyakoribb eset, ha egy sokszorosan továbbított levélben szerepel az e-mail-címünk. Jellemzően ebbe a körbe tartoznak pl. az ünnepi és közéleti eseményekhez kapcsolódóan továbbított üzenetek, vagy például a humoros szövegeket, képeket tartalmazó üzenetváltások. Az ilyen típusú leveleknél javasoljuk, hogy a címzetteket a titkos másolat mezőbe (bcc) illessze be, a továbbítandó levélből pedig törölje ki az előző címzettek adatait. Ezekre a műveletekre hívja fel azok figyelmét is, akik úgy küldenek Önnek ilyen lánclevelet, hogy az összes címzettet láthatóan jelenítik meg.

Ezen kívül az e-mail-cím könnyen kerülhet harmadik fél, pl. adathalász levélterjesztők birtokába olyankor, ha egy gyengén védett weboldalon regisztrálja e-mail-címét és onnan az adatok kiszivárognak. Megoldást jelenthet erre egy tartalék e-mail-cím kialakítása az ilyen tevékenységekhez, amelynek az esetleges kiszivárgása nem sodorja veszélybe a „hivatalos” e-mail címünk postafiókját. Így a „hivatalos” postafiókunkat sem tudják feltörni, amelyre például az e-számla értesítőt kapjuk, és így nem tudnak visszaélni az ott szereplő adatainkkal.

Mi a teendő, ha csalás célpontjává vagy áldozatává vált?

Az MVM Next elhatárolódik minden csalási kísérlettől, ezek felderítésében együttműködik az illetékes hatóságokkal.
Ha arra gyanakszik, hogy csalás célpontjává, áldozatává vált, kérjük, tegyen feljelentést Ön a lakhely vagy vállalkozás esetén a képviseletre jogosult a vállalkozás székhelye szerint illetékes rendőrkapitányságon. Ennek megtörténtéről a jegyzőkönyv vagy a feljelentés nyomán kapott ügyszám megküldésével tájékoztassák cégünket az adathalasz@mvm.hu email címen vagy jelezzék ügyfélszolgálatunk +36 1/20/30/70 474 9999 telefonszámán.

A weboldalon cookie fájlokat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk Önnek. A weboldal böngészésével hozzájárul a cookie-k használatához.